Mobilnost KA229 Slovačka

Трећа мобилност КА229 пројекта „One Language, One Person“ – Краков/Тврдошин, Словачка, 09.10.2022. – 15.10.2022.

Коаутор и координатор пројекта Татјана Јанцић

Трећа мобилност Ерасмус Плус пројекта размене ученика КА229 “One Language, One Person” реализована је у Словачкој у граду Тврдошин од 09.10.2022 до 15.10.2022.

На трећу мобилност ишле су ученице одељења 3/2 Антић Анђела и Аритоновић Миљана, и ученик Алексић Милан из одељења 3/3. Ова екипа се показала најуспешнијом до сада, били су миљеници свих професора и учесника и веома лепо су се дружили са ученицима-учесницима из других земаља након завршетка званичног дела и током студијских путовања. Представили су Економско-трговинску школу на најбољи могући начин, правили су филм о предрасудама и стереотипима пре поласка, едитовали га и титловали, учествовали у свим активностима, чак иницирали неке, и захваљујући одличном енглеском и својим особинама били најкомуникативнији и најомиљенији.

На београдски аеродром кренуло се у 04:20 ујутру. Стигли смо око 9, чекирали се до Кракова преко Беча, а у Краков стигли око 4 поподне.

Наредног дана, 10.10.2022, у 9 ујутру кренули смо таксијем у Краков где су нас чекали остали учесници, оставили пртљаг у изнајмљеном аутобусу, а затим кренули у обилазак Вавел замка, Галерије Краковске, центра Кракова.

Након тога смо аутобусом отишли у Освијенчим, у обилазак злогласног концентрационог логора Аушвица са водичем. Обилазак бившег нацистичког концентрационог логора у којем је живот изгубило 1,1 милиона људи, између осталог и део Срба који су ту били пребачени током Другог светског рата, оставило је дубок утисак на све учеснике јер неки нису ни учили из историје о томе. Након тога, око 6 поподне, кренули смо за Словачку и стигли у хотел Масимос у Наместову око 8. Ученици су отишли на организовану вечеру у други хотел са осталим учесницима и вратили се око 10 јер нас је чекало рано устајање у 06:20 наредног, као и свих осталих, дана.

Улаз у концентрациони логор Аушвиц

У уторак 11.10.2022. већ у 08:15 ујутру били смо у Тврдошину у основној школи „Штефан Шмалик“ где су нам ученици приредили дочек традиционалним хлебом и сољу, како се дочекују гости, и сплетом народних игара. Затим смо обишли школу, па дрвену цркву која је под заштитом УНЕСКО-а, а већ у 11 дочекао нас је градоначелник и сваком учеснику, и ученицима и наставницима, поклонио књигу о Тврдошину и околини на словачком и енглеском, књигу о заштићеним светим објетима на пољско-словачкој граници и збирку цртежа града и дрвене цркве. Након тако топлог пријема, ручали смо у школској кухињи, а затим имали језичке активности са ученицима и активности за јачање тимског духа. У 6 увече вратили смо се у Наместово.

Еразмус кутак у Тврдошину

У среду 12.10.2022. ученици сваке школе представили су своје радове на тему предрасуда и стереотипа о својим земљама након чега је уследила дискусија о свакој. Сви су имали различите врсте радова, почев од Кахут квизова, презентација до филма (Србија) и све су биле фантастично урађене. Након ручка, сви смо узели учешће у различитим радионицама које су водили ученици из Словачке. У Наместово смо се вратили око пола 6 увече.

У четвртак 13.10.2022. изнајмљеним аутобусом кренули смо у Жуберец, етно село Орава (Сканзен), где смо имали обилазак села и околине са водичем. Ручали смо у ресторану у Хубертки, а затим се вратили у Тврдошин. Ученици су се такмичили у језичким и спортским активностима док су координатори имали свој састанак (као и сваког дана). Ученици из Србије освојили су прва места у свим категоријама. Након поделе награда (слаткиши из Словачке), у Наместово смо се вратили у 6 увече.

Дрвена црква

У петак 14.10.2022. већ у пола 9 ујутру били смо у Тврдошину и попуњавали упитнике, а такође смо имали последњи састанак координатора за доласке у Србију и Турску. Након тога смо имали вишесатни обилазак Орава замка са водичем. Орава замак, изграђен 1241. након монголске инвазије, познат је по томе што је тамо снимљен први филм о вампирима „Носферату“, а тамо су снимљени и филмови „Дракула“ (2020), „Dragonheart: A new beginning”, 5. део Ван Хелсинга, и основа је за чувену игрицу/серију Witcher. Од основе до цитаделе замак је висок 520 метара.

Поглед са врха цитаделе замка Орава

Након 750 степеника до врха и још толико до улаза, ручали смо у ресторану Долна Кубина где је одржана церемонија доделе сертификата свим ученицима и координаторима. У 4 поподне кренули смо ка Кракову и преноћили у Хостелу Дрого Хаус.

Ову мобилност ћемо памтити по фантастичном дружењу и зближавању са ученицима Италије, Турске, Шведске и Словачке. Та пријатељства настављају се и даље.